AMF Fastigheter – Gatekeep Marievik
Kort summering av uppdraget & lösningen
Uppdrag:
AMF Fastigheter förvaltar Marievik vid Liljeholmskajen, en ny stadsdel som byggs mellan 2024-2030. Uppdraget är att lansera Marievik som sommarens oas 2024 för invånarna i Marievik, Midsommarkransen, Gröndal, Aspudden och Årsta, med Plåtparken i Marievik som det främsta dragplåstret.
Strategiska avstamp:
Marieviks fastigheter är byggda i postmodern stil, vilket vi använder som en fördel för att belysa områdets unika prägel och för att få en nybyggd stadsdel att kännas inbodd. Målgruppen föredrar avkopplande utomhusaktiviteter och undviker platser med mycket folk. De ogillar trängsel och föredrar områden där de känner sig bekväma och vet att de får plats. Trängsel är en följd av att stockholmare är mycket trendkänsliga och söker efter de mest populära platserna för att inte missa något. Målgruppen gillar där de upplever att de har sitt space.
Insikt:
Attraktiviteten hos en plats påverkas av upplevd tillgänglighet till den.
Låt oss göra Marievik till Stockholms bäst bevarade hemlighet och göra den extra tillgänglig för målgruppen.
“Vi sätter Marievik på kartan genom att ta bort Marievik från kartan.”
Lösning & förväntad effekt:
Gatekeep Marievik – ett koncept där vi vill sälja in Marievik som Stockholms bäst bevarade hemlighet. Genom en humoristisk tonalitet uppmuntrar vi människor att inte berätta för andra om platsen, vilket sprider mystik och lockar besökare organiskt. Konceptet sticker ut från mängden och väcker nyfikenhet och kännedom hos målgruppen. I Plåtparken kommer det vara utvalda aktiviteter som framtagandet av det egna vinet Marievin, livepodd med Vinhaggorna och en stand-up kväll med Marievikbon Johan Petersson.
Gatekeep Marievik ökar kännedomen om området, vilket lockar fler attraktiva restauranger och butiker att etablera sig där. Detta förbättrar områdets anseende och ökar efterfrågan på bostäder och kontorslokaler. Med ökad efterfrågan kan AMF Fastigheter höja hyrorna och öka sin vinst, vilket möjliggör större avkastning till deras pensionssparare.
Students
- Julia Stigborg Copywriter
- Rebecca Wicklin Public Relations
- Max Ström Communication Design
- Isabelle Thingvall Growth Marketing
- Emmy Nordström Strategisk kommunikation
- Hilda Rosenqvist Sirikwa Produktionsledning
- Isabella Samuelsson Digital Design & Strategy