ArkivDigital – Den dolda extremsporten

ArkivDigital erbjuder digital släktforskning med högkvalitativa bilder av registersamlingar, flygfoton och Sveriges största utbud av kyrkböcker. Utmaningen vi identifierade nom släktforskning är att kommunikationen ofta är ensidig och förstärker fördomar om att det är tidskrävande och en hobby för äldre. Detta avskräcker potentiella nya användare, vilket gör att släktforskning förblir något för en begränsad målgrupp.

För att bryta dessa förutfattade meningar har vi ändrat på ArkivDigitals tonalitet. Vi vill visa att släktforskning kan vara både roligt och engagerande, särskilt för en yngre målgrupp, genom att lyfta fram dess spännande och rofyllda sidor. Genom att betona känslor och vardagsupplevelser gör vi släktforskning mer relevant och tilltalande för en bredare publik.

Vad händer om man jämför släktforskning med extremsport? Det kanske låter som två olika världar, men båda innebär att utforska okända territorier och uppleva spänning. Varje dokument är en ny utmaning och varje upptäckt ger en känsla av adrenalin. 

Konceptet “Den dolda extremsporten” framhäver likheterna mellan extremsport och släktforskning på ett humoristiskt sätt. Detta tillvägagångssätt syftar till att engagera och inspirera nya generationer att se släktforskning som en spännande och meningsfull aktivitet snarare än något grått och tråkigt.

Affärsmålet med kampanjen/koncepett är att öka antalet abonnenter och göra varumärket mer intressant genom kreativa kommunikationsförslag som når en bredare publik. Den önskade effekten är att kommunikationen ska generera ökad konvertering.

Students

  • Alex Nilsson Growth Marketing
  • Clara Norborg Communication Design
  • Ellen Almqvist Copywriter
  • Felicia Abdallah Produktionsledning
  • Filippa Nilsson Strategisk kommunikation
  • Joel Berg Growth Marketing
  • Sandra Wilken Public Relations