LO – Take part in the movement
Var allt bättre förr? – I alla fall antalet unga som var fackligt anslutna
Trenden för fackligt intresse dalar i en tid präglad av osäkerhet och oro, särskilt bland unga.
LO:s utmaning är att vända den här negativa trenden. Bilden av fackföreningar bland unga är grå, trist och tråkig. Unga förstår inte egennyttan med facket. De tänker på sig själva först och förstår inte varför facket är bra för dem. Vår lösning går ut på att sätta facket utanför sin vanliga kontext genom att omforma LO:s budskap och framhäva förmånerna som individualistiska snarare än kollektiva. Vi gör detta genom att sno maneret från andra branscher som boostar individen.
Vi vill ge facket en ny identitet, en som associeras med egennytta, stöd och möjligheter till personlig utveckling. Genom att göra kommunikationen relevant och tilltalande för unga kan vi informera om fördelarna med fackligt medlemskap – utan att vara tråkiga och därigenom rusta kommande generationens arbetare för framtiden. Vår kampanj syftar inte bara till att öka medlemsantalet bland unga, utan också till att stärka LO:s varumärke och positionera organisationen som en modern och progressiv röst i dagens samhälle.
Students
- Berkay Afsar Strategisk kommunikation
- Elin Svensson Produktionsledning
- Leonardo Nord Growth Marketing
- Linnea Sonka Communication Design
- Isabelle Ahonen Appelquist Public Relations
- Isabella Perez Svensson Public Relations
- Ronja Svahn Copywriter