
Lursta – Gjutet ur arv
Lursta är ett familjeföretag från den lilla orten Lyrestad. Där möts dåtidens hantverkstradition och framtidens designtänk. Med rötter som sträcker sig tillbaka till grundarens farfar tillverkar Lursta unika, innovativa gjutjärnsprodukter baserade på generationer av hantverk och kunskap. Allt görs lokalt – skrot från närområdet smälts ner i det familjeägda gjuteriet och behandlas med rapsolja från angränsande fält. Det blir inte mer lokalproducerat och hållbart än så.
Lurstas initiala önskemål var att vi skulle stärka deras digitala närvaro. Uppgiften utökades sedan till att, utöver en digital strategi, också ta fram ett nytt koncept med ett ”rejält grafiskt lyft” både gällande förpackning och hemsida.
I en värld av massproduktion och kallt maskineri är Lursta något annat – varmt och mänskligt. I det nya konceptet Gjutet ur arv. Förädlat med passion. blir Lursta den nya, digitala gårdsbutiken. Där får värme, närhet och den personliga relationen till kunderna vara de ledstjärnor som vilar på en grund av genuin, överlägsen expertis och kvalitet. Vi vill bjuda in kunden till Lurstas värld, deras framtidsvision och deras rika historia.
I en uppdaterad grafisk profil har rapsblommans gula färg fått symbolisera det mänskliga mervärde och den värme som gjutjärn kan bidra med i generationer, och står i kontrast till järnets annars kalla och hårda yta. Vi valde att förena historien och framtidsvisionen genom att addera moderna grafiska element i form av produktritningar på förpackningarna.
Students
- Thilma Holmström Communication Design
- Rebecka Rydgren Copywriter
- Selina Lin Andersson Strategisk kommunikation
- Mikaela Jangeby Produktionsledning
- Alexander Holm Growth Marketing
- Andreas Kotsiopoulos Holmberg Digital Design & Strategy
- Patricia Smidesten Public Relations