Webot – Den omänskliga rättigheten

Idag är mer än hälften av registrerade sjukfall på arbetsplatser relaterade till stress och utmattning, servicebranschen tar en av pallplatserna för den statistiken. Det sociala yrket ersätts av tunga lyft, stressigt tempo och konstant press. Idag används mänskliga resurser för att lösa omänskliga problem. Det här vill Webot sätta stopp för.

Webot är en pionjär för leveransrobotar och vill med sina robotar hjälpa arbetsplatser att effektivisera sin affärsverksamhet. Företaget vill verka som ett komplement för personal och inte som en konkurrent. Trots bevisad effektivitet så anses roboten inte ha en plats i ett redan fungerande system. Men, där ligger inte det faktiska problemet, idag används mänskliga resurser för att lösa omänskliga problem – det är hit som fokus bör riktas.

För att göra Webot till en pålitlig och trygg aktör så har vi tagit fram en uppdaterad varumärkesidentitet, en ny grafisk profil, en ny hemsida samt en kommunikationslösning. Företaget var i behov av en rebranding för att trycka på deras centrala roll i en viktig marknadsförändring. Genom ett varumärkes-ombygge tar Webot platsen som en tillförlitlig aktör som håller beslutsfattarna i handen mot en värld där människan sätts först.

Som förlängning av rebrandingen har vi skapat en kampanj med målet att nå ut till beslutsfattare, vilket kräver att vi talar på ‘deras språk’. Seriositet, aktualitet och igenkänning präglar vår kampanj “Den omänskliga rättigheten”, initiativet till ett 18:e globalt mål, med fokus på en ansvarsfull arbetsmiljö. Ett initiativ där Webots leveransrobot bör ses som en självklarhet på varje arbetsplats och låta de anställda fokusera på sin huvudsakliga uppgift.

Webot är mer än bara maskiner, det är en rörelse, en rörelse framåt. Genom att effektivisera verksamheter över hela världen, låter vi personalen utforska sin fulla potential — inte genom att arbeta hårdare, utan smartare.

Students

  • Karin Blomkvist Produktionsledning
  • Elsa Helgesson Strategisk kommunikation
  • Sandra Alwan Art Director
  • Linnea Beck-Friis Growth Marketing
  • Richard Caspar Digital Design & Strategy
  • Tilde Lalander Digital Design & Strategy
  • Teo Kildén Public Relations